Rondvraag goede doelen impact corona: “2021 wordt écht rampjaar”

Transplantoux werkte in afgelopen weken mee aan een grootschalige Vlaamse bevraging bij ‘goede doel’-organisaties rond de impact van coronacrisis op hun fondsenwerving.

Hieronder kan je het officieel persbericht lezen, en enkele links naar krantenartikels.

Persbericht Goodgift

Antwerpen, 25 november 2020 – Goede doelen zien dit jaar hun inkomsten gemiddeld met 50%
dalen en voorspellen dat 2021 nóg erger wordt. Dit blijkt uit een rondvraag van Goodgift bij 115
goede doelen.

Door de aanhoudende corona crisis werden acties geannuleerd en fondsenwerving afgelast. Ook
hét event voor goede doelen, de Warmste Week, verlegt hun focus van geld inzamelen naar
vrijwilligerswerk – een grote streep door de rekening.

Tot 90% minder inkomsten

Goede doelen zien dit jaar hun inkomsten gemiddeld met 50% dalen. Bij organisaties die
grotendeels afhankelijk zijn van events loopt dit zelfs op tot 90%. Anderen, die vooral beroep
doen op subsidies, zien hun inkomsten gelukkig (nog) niet erg dalen. Zij hopen vooral dat de
subsidies blijven lopen in 2021.

“We overleven op onze reserves en de subsidies die we van gemeente- en stadsbesturen krijgen”,
zegt Kristophe Thijs van Give us a Break.

Het zijn vooral kleine, minder bekende vzw’s die hun inkomsten het zwaarst zien dalen. Zo
verliezen bv. Rolstoelbasketbal vzw, Steunpunt Kinderepilepsie vzw en Nestel tot 90% inkomsten.
Waar grote goede doelen steun krijgen van bedrijven halen kleinere vzw’s hun inkomsten vaak
uitsluitend uit events of donaties van particulieren.
2021 nóg erger dan 2020

“Vermoedelijk zal het effect volgend jaar groter zijn door de verdere impact op de financiële situatie
van heel wat donateurs.” – Olivier Deschodt van çavaria.

Jammer genoeg voorspelt 80% van de vzw’s dat nog 2021 erger wordt. Covid-19 is lang het land niet uit en het zal nog even duren vooraleer de maatregelen omtrent events weer versoepelen.
“De inkomsten van De Warmste Week 2019 werden bij de cijfers van 2020 gerekend.” zegt Koen
Hendrickx van Feestvarken vzw. Dit jaar zamelt De Warmste Week geen geld meer in, dit zal een
groot effect hebben op de inkomsten van 2021 van vele organisaties.

Speciale corona-proof acties

Gelukkig zitten de goede doelen niet stil en hebben ze een plan B, C én D bedacht. Ze schakelen
over op online verkoop en meer communicatie.
Ook via talloze creatieve manieren proberen ze hun activiteiten verder te zetten. Zo wordt het
jaarlijkse eetfestijn bij De Walhoeve vzw een aan huis geleverde stoverij met friet. Een uitgesteld
paasontbijt worden ontbijtmanden bij Zebrapad VZW en Bednet.
“Wij hebben dit jaar veel meer ingezet op digitale media en social media”, zegt Isabelle Bister van
Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen.
Steun een goed doel met Kerst

Vanuit Goodgift proberen wij onze vzw’s zo goed mogelijk te ondersteunen in deze uitdagende
tijden. Wij werken uitsluitend online en proberen zo goede doelen in de spotlights te houden.
Met de feestdagen voor de deur, hopen wij een hartverwarmend alternatief te zijn onder de
kerstboom.

Krantenartikels

Share This Post

Schrijf een reactie

Je emailadres wordt niet getoond op de website.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>